Táncolnál egy robottal? Felhívás kortárs keringőre

Huang Yi & Kuka előadása a Trafóban

Mi a tánc? Számomra szabadság, mámor, emelkedés, süllyedés, az ösztöneim és a legbensőbb, zsigeri érzelmeim kivetülése. Az emberi lélek legfinomabb rezdülései a test fizikai valóságának tükrében. Olyan művészet, amit szinte el sem tudok képzelni másképp, mint az ember sajátosságain átszűrve.

Míg az emberi test elképesztő rugalmassággal és hajlékonysággal rendelkezik, addig egy robot még a mai fejlett technológia segítségével sem képes utánozni az emberi mozgás árnyaltságát. Arról, hogy egy gép képes-e az érzelmek jelzésére, már számtalan film született, az egyik legismertebb az A.I. Mesterséges értelem. A filmvásznon könnyebb dolguk van az alkotóknak, a vizuális és audiotechnikával szabadon garázdálkodhatnak. Azonban a tánc nyelvén kísérletezni azzal, hogy érzelmeket tápláljunk egy robotba – mindezt élőben, a szemünk előtt –, mindenképpen kesztyűt dob elénk.

Huang Yi & KukaFotó: Jacob Blickenstaff

A Trafóba októberben érkezik az előadás, amiben Huang Yi egy izgalmasnak ígérkező darabban mutatja be nekünk KUKA nevű robotját. A tajvani koreográfus egyben feltaláló is, aki saját maga programozta a robotot. A 65 perces előadásba fektetett munkáról sokat elárul, hogy KUKA 1 percnyi mozgása 10 óra programozás eredménye. Ez az elképesztő kitartás talán jobban értelmezhető Huang Yi gyerekkorának tükrében. Szülei egyedüli gyermekeként fényűző életmódban töltötte első éveit, majd tízéves korában apja csődbe ment, így egyik pillanatról a másikra a nélkülözés világába csöppent. Mindezt tetézte, hogy a szülők öngyilkossággal kísérleteztek, így a gyermek gyorsan megtanulta, hogyan legyen állandó készenlétben a problémamegoldásra, figyelmességével és engedelmességével csökkentve a veszélyt. Huang Yi, aki robot módjára igyekezett tökéletes lenni, nem véletlenül választotta ki társául és szabta rá a koreográfiát. A tajvani alkotó klasszikus zenére tanítja táncolni az egykarú robotot, s feltűnik majd két másik táncos is, mozgásukat KUKA egy lézerrel irányítja.

Ember és gép duója a táncban. Vajon újabb híres „pas de deux” van születőben? Aki kíváncsi arra, hogy a kreatívnak és újszerűnek ígérkező darab át tudja-e törni a gépi mozgás korlátait, nézze meg a Trafóban! A 2012-ben útjára indult produkció már számtalan országban járt, idén Dél-Korea, Kanada, Kína és Szlovákia után érkezik hozzánk.

Trafó, október 5-6., 20 óra

The following two tabs change content below.
Csernák Zsuzsa

Csernák Zsuzsa

„ Hol voltam, hol nem voltam. Hogy higgyem is, ne csak lássam. Hogy tegyem is, ne csak várjam. Aztán meg ágról szakadtam. Tetejetlen fa ágáról. Hetedik ég magasából. Hogy akár esik, akár fúj. Hogy akár tetszik, akár nem. Hogy miért ne, ha netán mégis igen. Világló falevél országában születtem, de aztán csillagporos köpönyeget lobogtattam. Felhővé gomolyogtam, de a tetejébe még forgószéllé is kerekedtem. Holott forgószél képében is csak magamat kergettem… Azóta csak forgok az áramlásban, mert nem lel szilárd helyet a lábam. Azóta csak örvénylő tenger ragad magával, mert sodródom, nincs megállásom, s állni sincs ám már hol megállnom.” Toót-Holló Tamás: Üsse Kő